kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۳۳۲
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۴
قالیباف:

قانون تسهیل صدور مجوزها به رانت‌های صنفی پایان داد

رئیس قوه مقننه مهم‌ترین اقدام مجلس در حوزه حمایت از تولید و اشتغال را رفع انحصار از مجوزهای کسب و کار و شکستن قلم‌های طلایی با تصویب «قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» دانست که به دوران تاریک رانت‌های صنفی پایان داد.




محمدباقر قالیباف، رئیس ‌مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور جلسه علنی سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه مجلس ضمن تبریک فرا رسیدن روز معلم، اظهار کرد: شهید مطهری پاره تن و حاصل عمر امام راحل و صدای بلند عقلانیت انقلاب اسلامی بود. ایشان عمر شریف خود را صرف مبارزه سرسختانه با انحرافات کرد و به همین جهت همواره مورد بغض و نفرت متحجران و غرب‌زدگان بود. وی گفت: جوانان و نوجوانان دلباخته به انقلاب اسلامی اندیشه بلند شهید مطهری را که جوهر اندیشه امام(ره)است، چراغ راه خود قرار دهند تا اساتید خودخوانده و درس نخوانده به اسم اسلام و انقلاب راهزن فکر و عمل آنان نشوند. شهید مطهری زنده است، چرا که اندیشه مطهری همچنان راهگشا و درس‌آموز است.
رئیس‌ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین روز معلم را به همه فرهنگیان عزیز و پرتلاش سراسر کشور تبریک و تهنیت می‌گویم. مجلس یازدهم مفتخر به تصویب قانون رتبه‌بندی معلمان و پیگیری مستمر تا اجرای کامل آن است. همچنین در برنامه هفتم پیشرفت کشور نیز احکام بسیار مهمی برای ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس و افزایش رضایت شغلی معلمان و اصلاح نظام تربیت معلم و ارزیابی عملکرد به تصویب رسیده است که در صورت اجرای درست می‌تواند تحول جدی در وضعیت تربیتی نظام آموزش و پرورش ایجاد کند.
مجلس یازدهم کارنامه درخشانی
در حوزه حمایت از تولید و اشتغال دارد
قالیباف در ادامه روز جهانی کار و کارگر را تبریک گفت و بیان کرد: مجلس یازدهم کارنامه درخشانی در حوزه حمایت از تولید و اشتغال دارد و قوانین مهمی در این باره به تصویب رسیده است. مهم‌ترین اقدام مجلس در این حوزه رفع انحصار از مجوزهای کسب و کار و شکستن قلم‌های طلایی با تصویب «قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» بود که به دوران تاریک رانت‌های صنفی پایان داد.
وی ادامه داد: تصویب «قانون جهش تولید دانش‌بنیان» نیز به عقب ماندن نظام قانون‌گذاری از نیازهای زیست بوم فناوری کشور پایان داد و به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری قانون جهش تولید دانش بنیان تاکنون منجر به ۱.۳ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی شده است. رهبر معظم انقلاب قانون جهش تولید دانش‌بنیان را یکی از سه قانون راهبردی تصویب شده در مجلس یازدهم دانستند.
رئیس ‌مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تصویب قانون مالکیت فکری و قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی و همچنین معافیت‌های مالیاتی بر کسب و کارهای خرد و تصویب قانون مالیات بر سوداگری برای هزینه‌دار کردن فعالیت‌های اقتصادی غیرمولد و در نهایت اختصاص منابع تبصره ۱۸ بودجه برای ایجاد اشتغال به خود استان‌ها از دیگر عناصر ریل‌گذاری مجلس در موضوع تولید و اشتغال است که در صورت اجرای درست و دقیق آن، به بهبود وضعیت کسب و کار در کشور و رونق تولید منجر خواهد شد.
بازنشستگان مطمئن باشند که 
«همسان‌سازی حقوق» آنان انجام می‌شود
محمدباقر قالیباف، رئیس‌ مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان مبنی بر علت اجرائی نشدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، اظهار کرد: در پایان سال گذشته احکام و تبصره‌های بودجه ۱۴۰۳ به دولت ابلاغ شد و دولت برای تامین اعتبار از محل یک درصد ارزش افزوده برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مجوز گرفت.
وی تاکید کرد: بر این اساس، دولت هیچ مشکل قانونی برای تامین اعتبار و پرداخت ندارد، اگر مشکلی در فروردین‌ماه در این زمینه بوده، قطعاً در اردیبهشت‌‌ماه رفع شده و باید انجام شود.
رئیس ‌مجلس شورای اسلامی گفت: به بازنشستگان این اطمینان را می‌دهم که اراده دولت و مجلس شورای اسلامی بر اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان است. دولت مجوز قانونی دارد و تامین اعتبار هم صورت گرفته است.
یورش پلیس به دانشجویان  در اروپا و آمریکا
محکوم شد
محسن دهنوی در جلسه علنی عصر(سه‌شنبه،
۱۱ اردیبهشت‌ماه) مجلس شورای اسلامی، بیانیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی را قرائت کرد. متن بیانیه به شرح زیر است:
به نام خداوند بخشنده مهربان
امروز غزه صحنه تقابل یک ملت مظلوم و مصیب‌دیده و مقاوم با جماعتی بی‌رحم و غاصب است، در این معرکه همدردی با ستمدیدگان و اعتراض به ظالمان کمترین وظیفه انسان‌ها است. سابقه تجاوز و غصب صهیونیست‌ها در فلسطین به ۷ دهه می‌رسد. در این مدت همه راه‌های تسلیم و مسالمت با غاصبان توسط برخی از افراد سست عنصر طی شده است، آنچه امروز در قالب رشادت و حماسه و استقامت غزه بروز یافته است، آتشفشان خشم و درد متراکم ملتی است که سوزش بدعهدی و خیانت را در پهلوی خود حس می‌کند.
اعلام همبستگی با فلسطین از طرف دانشگاهیان جهان به‌ویژه در کشورهای غربی حرکتی برخاسته از فطرت عدالت‌خواه و نوع دوست و انسانی است. این حرکت نشان می‌دهد که مظلوم‌نمایی، چهره‌سازی و تحریف حقایق در رسانه‌های جریان اصلی غرب نیز نتوانسته است صحنه خونین غزه را کاملاً بپوشاند. راه‌حل این بحران در بازگشت به عدالت است.
ما نمایندگان دانشگاهی مجلس قانونگذاری ایران ضمن قدردانی از اقدامات ارزشمند دانشگاهیان عزیزمان در حمایت از مظلومان غزه، درود خود را نثار همکاران شجاع و دانشجویان ظلم‌ستیز در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا و سایر نقاط دنیا می‌کنیم و همدردی، همراهی و همدلی خود را با دانشجویان و استادان و آزادیخواهان انسان‌دوست دانشگاه‌های آمریکا ابراز می‌کنیم و یورش سرکوبگرایانه نیروهای پلیس را به ساحت مرکز علم و دانش و هجوم به تحسن دانشگاهیان در آن کشور محکوم می‌کنیم. خشونت بی‌منطق در مقابل این ندای حق‌طلبانه دردی از ظالمان دوا نخواهد کرد.
۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل‌پرستاران
تخصیص یافت
محمدباقر قالیباف، رئیس‌ مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳، اظهار کرد: دوستان دولت و اعضای کمیسیون تلفیق بودجه پیشنهاد دادند که از ردیف جدول ۷ مربوط به وزارت بهداشت و درمان،
۱۰ همت از اعتبارات این وزارتخانه برای فوق‌العاده شغل‌پرستاران اختصاص داده شود. وی بیان کرد: بر این اساس و با موافقت دولت و در راستای تراز جداول، ۱۰ همت از اعتبارات وزارت بهداشت و درمان برای پرداخت فوق‌العاده شغل‌ پرستاران اختصاص پیدا می‌کند.
مجلس هفته آینده جلسه علنی ندارد
همچنین محمدباقر قالیباف، رئیس ‌مجلس شورای اسلامی پایان جلسه علنی(سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه) مجلس را اعلام کرد.
وی پیش از نواختن زنگ پایان جلسه، گفت: جلسه علنی بعدی مجلس شورای اسلامی یکشنبه (۲۳ اردیبهشت‌ماه) برگزار می‌شود.
گفتنی است، تبلیغات نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس از بامداد ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود و تا ساعت ۸ صبح ۲۰ اردیبهشت ادامه خواهد داشت و مجلس در هفته تبلیغات نامزدهای دور دوم انتخابات، جلسه علنی نخواهد داشت.